RENAISSANCE

Renaissancekopie

Geschiedenis
Renaissance betekent wedergeboorte, dus eigenlijk: opnieuw geboren worden. Hier wordt mee bedoeld dat iets ouds weer in een nieuw jasje wordt gestoken. Er kwam in de Renaissance veel interesse voor de klassieke kunst. Klassieke kunst is de kunst van de Romeinen en de Grieken. In de Middeleeuwen, de tijd voor de Renaissance, werd de klassieke kunst gezien als slecht. Dit komt omdat in de Middeleeuwen de kunst te maken moest hebben met God en het geloof. Dit was in de Renaissance niet meer zo, de macht van de kerk werd minder. Hierdoor kregen de kunstenaars weer oog voor de ‘gewone mens’.

De Renaissance kun je verdelen in verschillende periodes. Zo heb je de vroege Renaissance van 1420 tot 1500, de hoog Renaissance van 1500 tot 1530 en het maniërisme van 1530 tot 1600. De Renaissance is begonnen in Italië. Vanuit Italië verspreidde het zich over heel Europa.

De Renaissance bracht heel veel vernieuwingen. Zo werd in de Renaissance de boekdrukkunst uitgevonden. Ook gingen de Spanjaarden en Portugezen op ontdekkingsreis en kwamen de Europeanen veel meer te weten over andere culturen vanuit de hele wereld. Mensen gaan van het leven genieten. Carpe diem, werd er gezegd. Dit betekent: pluk de dag.

De kunstenaars van de Renaissance keken heel erg goed naar de oude Griekse en Romeinse schilderingen en beeldhouwwerken. Deze maakten ze na. Ze bouwden ook kerken en paleizen die heel erg op Griekse tempels leken. Ook keken ze goed naar de natuur. Ze probeerden menselijke lichamen, planten en dieren zo te schilderen of te beeldhouwen dat ze net echt leken.

Bouwkunst
De kunstenaars en architecten uit de Renaissance gingen erg goed kijken naar de Griekse en Romeinse bouwwerken. Ze werden hierdoor geïnspireerd. Je ziet bij bouwwerken uit de Renaissance daarom veel kenmerken van Griekse tempels terug. Gebouwen krijgen bijvoorbeeld weer zuilen, kapitelen en rondboogvensters. Ook de gewelfbouw komt weer terug.

Kunstwerk: Dom van Florence
Jaartal: 1472
Stijl: renaissance
Plaats: Florence, Italië
Omschrijving: Dit is een typisch bouwwerk uit de renaissance. In Italië wordt deze dom Santa Maria del Fiore genoemd. Het is de derde grootste kathedraal van Europa. In 1472 was het gebouw klaar. Er zit een enorme koepel op dit gebouw. Het midden van de koepel laat licht door. Dat was erg bijzonder in de tijd van de Renaissance.

Hier zie je de grote koepel van de dom in Florence. Het was erg ongewoon zo’n grote koepel te kunnen bouwen.

De bouwkunstenaars wilden graag dat de gebouwen in harmonie waren, net als in de Griekse en Romeinse periode. Dit betekent dat de gebouwen vaak aan alle kanten even groot waren. Of dat er op alle punten van het gebouw dezelfde versiering kwam. Ze maakte gebruik van de gulde snede.

Schilderkunst
De kunstenaars wilden in de Middeleeuwen anoniem blijven. Ze wilden niet dat mensen wisten wie de schilderijen hadden gemaakt Maar in de Renaissance maakte dat niets meer uit. Voor het eerst mochten de mensen weten wie de kunstenaar was. De kunstenaars zetten een handtekening onder hun schilderij.

De mens en de natuur waren in de Renaissance een belangrijk onderwerp om over te schilderen. Kunstenaars maakten vaak schilderijen waarop mensen en/of de natuur te zien was. Deze schilderijen waren zo nauwkeurig en goed geschilderd, dat het schilderij net echt leek. De schilder gebruikte vaak donkere kleuren en daardoor zagen de schilderijen er niet echt vrolijk uit. De kunstenaar lette bij het schilderen goed op de lichtval. Hoe het licht in het écht op mensen, dieren en dingen scheen, zo werd het ook geschilderd. Dat konden kunstenaars in de Middeleeuwen nog niet.

Kunstwerk: plafondschildering in de Sixtijnse kapel
Kunstenaar: Michelangelo
Jaartal: 1508 – 1512
Stijl: Renaissance
Omschrijving: Hier zie je het plafond van de Sixtijnse kapel te Rome. Michelangelo heeft deze schilderingen gemaakt. Hij is hier erg lang mee bezig geweest. Van 1508 tot 1512 was hij hiermee bezig. Natuurlijk heeft hij dit niet allemaal alleen gedaan. Hij had hulp van onder andere Botticelli. De schilderingen die je ziet, zijn fresco’s.

Hier zie je een klein stukje van de fresco’s uit de Sixtijnse kapel. Hier zie je ‘de Schepping’. Kun je dit stukje vinden in het grote plafond op het plaatje hierboven?

Wat de kunstenaars uit de Renaissance ontdekten, was perspectiefschilderen. Door heel goed te bestuderen wat mensenogen nu eigenlijk zien, konden ze er achter komen hoe ze ruimte en afstand in een schilderij konden maken. Het leek dan net of je door een raam keek, hoewel het schilderij zelf plat was.

In de Renaissance wordt ook de olieverf gemaakt zoals wij hem nu kennen. De schilders hebben nu eindelijk een goede verf uitgevonden. Hierdoor kunnen ze nog mooier schilderen. Ze zorgen ervoor dat het schilderij niet meer zo op een kleurplaat lijkt, met scherpe randjes, maar meer op een echt mens. De randen van de voorwerpen of mensen die geschilderd worden, worden een beetje uitgevaagd. De kunstenaars uit de Renaissance vinden het ook heel belangrijk om de juiste kleuren te gebruiken, precies zoals die in het echt ook zijn.

Kunstwerk: man van Vitruvius
Kunstenaar: Leonardo da Vinci
Jaartal: 1487
Stijl: Renaissance
Omschrijving: Deze tekening is gemaakt doormiddel van ingewikkelde wiskundige berekingen. Hierdoor kloppen de verhoudingen van het lichaam van deze man precies. Leonardo heeft gebruik gemaakt van de Gulde Snede. Dat is een wiskundige berekening. Alles is precies in harmonie. Dat wilden de kunstenaars uit de Renaissance graag.

Je zult het misschien niet geloven, maar de kunstenaars uit de Renaissance gebruikten als eerste wiskunde om een schilderij te perfect te kunnen maken. Ze rekenden precies uit waar het midden van het schilderij zat, en op welk stuk van het doek ze moesten schilderen om een mooi geheel te maken. Ze waren de eerste kunstenaars die dat deden. Wiskunde werd ook erg belangrijk gevonden in de tijd van de Renaissance. Om ervoor te zorgen dat de schilderijen een mooi geheel vormden, schilderden de kunstenaars uit de Renaissance ook vaak in een driehoekscompositie of een cirkelcompositie.

Beeldhouwkunst
Net als in de klassieke kunst, zijn de beelden uit de Renaissance vaak naakt en wordt schoonheid erg belangrijk gevonden. De beelden staan vaak rechtop, in een contrapost. Weet je nog wat dit is? Het bovenlichaam is iets gedraaid en het beeld lijkt op één been te staan, waardoor de vorm van een S in het beeld te zien is. Ook bij het maken van de beelden gebruiken de kunstenaars wiskunde. De verhoudingen moesten precies gelijk zijn aan die van een echt mens. Te lange benen of te lange armen paste niet bij de Renaissance. Ze wilden graag dat de beelden perfect waren. Ze leken daardoor heel erg echt.

Kunstwerk: David
Kunstenaar: Michelangelo
Jaartal: 1500
Stijl: Renaissance
Plaats: Accademia di Belle Arti, Firenze, Italië
Omschrijving: Je ziet dat het beeld erg lijkt op de beelden die in de Griekse en Romeinse periode zijn gemaakt. In de Renaissance keek men dan ook veel af bij de Griekse en Romeinse kunst.

Belangrijke kunstenaars in de Renaissance zijn:

Schilderijen uit de Renaissance die je in ons museum terug kunt vinden zijn:

Advertenties

2 gedachtes over “RENAISSANCE

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s